Portable Harpsichord Lexicon

The Portable Harpsichord Lexicon is an attempt to gather and organise the Polish nomenclature relating to harpsichord construction and related subjects. It is based on English-language terminology and definitions in both languages ​​have been added to each word; there may be differences depending on the language. The explanations are designed to be as condensed as possible and at the same time easy to understand. Because in some cases a Polish terminology has not yet been established, some words have been created or literally translated for the purposes of this Lexicon.
I hope that the Portable Harpsichord Lexicon will prove to be interesting and informative, and it will also be useful when studying aspects of harpsichord construction and its action. If you notice any errors, ambiguities, shortcoming or have suggestions for improving the implementation or layout, do not hesitate to contact me with your suggestions. I would be grateful for your time and help in improving this Lexicon.
Pictures in the Gallery have been arranged alphabetically in accordance with English vocabulary.

Explanation of abbreviations (sometimes subjectively applied):

 

[a.] – antiquated, eg. in the particular context the word is not used anymore.

[k.] – colloquialism

[m.] – misleading or wrong nomenclature

[mm.] – might be misleading, eg. needs to be use in a particular context

[n.] – not recommended (length of the name, complicated word, aesthetic reasons or also might be misleading but in a less obvious way)

[p.] – proposed name

In the English version the designations of the particular octaves is used as follows: FF, F, f, f’, f’’, f’’’.

Weronika Janyst

English Editor:

Nicholas Parle

Bibliography:

Polish sources:

  1. Budziarek, Zuzanna – Klawesyn włoski od XVI do XVIII wieku. Instrument muzyczny oraz dzieło sztuki, [in:] Notes Muzyczny 2 (10) 2018, AM Łódź

  2. Gajowska Magdalena – Rozwój budownictwa klawesynowego w Europie (XVI – XVIII wiek), praca magisterska AM Warszawa 1996

  3. Kędracki, Leszek – Ewolucyjne kształtowanie się współczesnej estetyki interpretacji muzyki klawesynowej epoki baroku, AM Warszawa 1988

  4. Kostrzewa-Majoch, Agnieszka – Chordofony klawiszowe w XVII-wiecznym Gdańsku. Twórcy, konstrukcja i dekoracja instrumentów, praca magisterska, Uniwersytet im. A. Mickiewicza 2002

  5. Mrowca, Ewa – Laboratorium I-IX, [in:] Notes Muzyczny 1 (1) 2014, 2 (2) 2014, 1 (3) 2015, 2 (4) 2015, 1 (5) 2016, 2 (6) 2016, 2 (8) 2016, 2 (10) 2018, 2 (12) 2019, AM Łódź

  6. Pilch, Marek – Budowa klawesynu - przewodnik praktyczny, praca dyplomowa, AM Katowice 1998

  7. Pilch, Marek, Toporowski, Marek – Dawne temperacje. Podstawy akustyczne i praktyczne wykorzystanie, AM Katowice 2014

  8. Rackiewicz, Irena – Klawesyn. Studium instrumentologiczne, Pomorze, Bydgoszcz 1987

  9. Sarbak, Małgorzata – Klawesyny z pracowni Ruckersa, praca magisterska, AM Warszawa 2004

  10. Sosinowicz, Karolina – Od Vincentusa do Cristoforiego – rozwój włoskiego budownictwa klawesynowego, praca magisterska, AM Warszawa 2002

  11. Stachowiak, Monika – Flamandzkie budownictwo klawiszowych instrumentów szarpanych na przykładzie kolekcji Muziekinstrumentenmuseum w Brukseli, praca licencjacka,
    [in:] Notes Muzyczny 2 (10) 2018, AM Łódź

  12. Święch, Maksymilian – Klawiatury XVII wieku w kontekście solowych kompozycji klawiszowych G. Frescobaldiego i J.J. Frobergera, praca magisterska, AM Poznań 2016

  13. Święch, Maksymilian – Klawiatura XVII-wiecznego klawesynu na przykładzie utworów Girolama Frescobaldiego i Johanna Jacoba Frobergera, [in:] Notes Muzyczny 1 (7) 2017

  14. Vogel, Beniamin – Wirginał Królowej Marysieńki, [in:] Studia Wilanowskie XXI, Warszawa 2014

  15. Vogel, Beniamin – „Szpinet ze strunami i klawiszami” Najstarszy zachowany fortepian polski, [in:] Zeszyty Sandomierskie, rok XXI, nr 39, Towarzystwo Naukowe Sandomierskie,
    wrzesień 2015

  16. Zacharski, Konrad – Amatorski Leksykon Organowy, wersja 1.6 (16.02.2019), Wadowice 2009

 

English sources:

  1. Kottick, Edward L. – The Harpsichord Owner’s Guide, The University of North Karolina, 1987

  2. Kottick, Edward L., Marshall, Kenneth D., Hendrickson, Thomas J. – The Acoustics of the Harpsichord, [in:] Scientific American, Vol. 264, No. 2, 1991

  3. Hubbard, Frank – Three centuries of Harpsichord Making, Harvard University Press, London, 1978

  4. Vermeij, Koen – A Short History of a Clavichord, Het Nederlands Clavichord, Genootschap, NL-Aerdenhout, 2007

 

Websites:

  1. Beebe, Carey – Multilingual Harpsichord Lexicon
    https://www.hpschd.nu/index.html?nav/nav-4.html&t/welcome.html&https://www.hpschd.nu/lx/lx-master.html

  2. Grove Music Online, Harpsichord:
    https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.12420

  3. HARPSICHORD - CEMBALO - CLAVECIN - KLAVECYMBEL, Facebook group
    https://www.facebook.com/groups/2386034163/

  4. Lyons, Daw, Ciul Den – Claviers Baroques Harpsichord Jargon with definitions (update 5th August 2010)
    https://www.claviersbaroques.com/CBExpertDefinitions.htm

  5. Lütge, Michael – Zuckermann Bauanleitung
    https://homepage.ruhr-uni-bochum.de/Michael.Luetge/Cembalo-Bauanleitung.html

  6. Kozłowscy, Grażyna i Wojciech – Piano Renovation Professional Sc
    https://www.sklep.pianorenovation.pl/

  7. Rotem, Elam – Early Music Sources
    https://www.earlymusicsources.com/

  8. Vogel, Marc – Cembaloteile – Kielflügelkunst
    https://www.vogel-scheer.de

  9. Zuckermann Harpsichord International – Tour of the Harpsichord
    https://zhi.net/instr/tour.shtml

 

Consultations: Nicholas Parle, Zygmunt Kaczmarski, Jacek Guzowski, Andrzej Chrabacki, Maria Erdman, Andrew Wooderson, Krzysztof Kulis, Karolina Kapela, Christiane Kämper